راهنمای خرید موفق مبلمان

چگونه مبلمان انتخاب کنیم؟

هدف مقاله اخیر آشنایی شما با اطلاعات پایه ای و رهنمودهای اولیه ای است که به واسطه آن قادر شوید هم از خرید خود راضی بوده و از آن لذت ببرید و هم بهای گزافی بابت آن پرداخت نکنید.

در عصر اخیر بیش از هر زمان دیگری این امکان وجود دارد که شما هر آنچه را که در ذهن خود دارید در خانه خود نیز داشته باشید. مصرف کنندگان به یمن برخورداری از مواد اولیه جدید، و صنعت ساخت نوین تقریباً می‌توانند مدل‌های نامحدودی از مبلمان در طرح‌ها و قیمت‌های مختلف را پیدا کنند. همه افراد از داشتن خانه ای که به درستی مبلمان شده باشد لذت می‌برند، البته فراموش نکنید که مبلمان تنها به میز و مبل و صندلی محدود نمی‌شود و ویترین، کشو، و حتی جاکفشی و بسیاری از موارد دیگر را نیز در بر می‌گیرد. هدف مقاله اخیر آشنایی شما با اطلاعات پایه ای و رهنمودهای اولیه ای است که به واسطه آن قادر شوید هم از خرید خود راضی بوده و از آن لذت ببرید و هم بهای گزافی بابت آن پرداخت نکنید.

برنامه ریزی پیش از خرید

بهترین راه برای جلوگیری از هدر رفتن وقت و پول و جلوگیری از پشیمانی پس از خرید این است که یکسری اصول ابتدایی را در ذهن داشته باشید و خرید خود را بر اساس آن اصول استوار نمایید. توجه به این اصول هم قبل از خرید و هم زمانیکه برای خرید روانه بازار می‌شوید حائز اهمیت هستند.


بدانید چه می‌خواهید

نیازهای خود از خرید مبلمان را به دقت بررسی نمایید حال چه بخواهید یک اتاق را مبلمان کنید و چه کل خانه را و یا تنها قصد خرید یک نیم ست را داشته باشد. در هر صورت باید تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید و قرار است تا چه مدتی از آن استفاده کنید. آیا برای مدت زمان کوتاهی به آن نیاز دارید؟ مانند صندلی‌های مخصوص نوزاد که خیلی زود برای او کوچک خواهد شد؛ و یا اینکه قصد دارید در دراز مدت از آن استفاده کنید؟ مانند مبلمان اتاق پذیرایی. توجه به این نیازها به شما کمک می‌کند که در وقت، انرژی، و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

 

بدانید مورد مصرف آن چیست

با خود به این مطلب فکر کنید که به چه منظوری مبلمان را خریداری می‌کنید و قرار است توسط چه فرد یا افرادی مورد استفاده قرار بگیرد. به این طریق راحتتر می‌توانید در مورد مدل، رنگ، و جنس آن تصمیم بگیرید. افراد سالخورده و یا مجرد ممکن است مدل‌ها و پارچه‌هایی را انتخاب کنند که هیچ گاه مناسب خانواده ای که بچه‌های کوچک و حیوان خانگی دارند نباشد. مورد استفاده مبلمان نکته مهمی است که حتماً باید به آن توجه کرد.

 

چقدر فضا در اختیار دارید

سایز اتاقی که قرار است مبلمان در آن چیده شود، یک نکته مهم در انتخاب صحیح هر گونه آیتم و به ویژه مبلمان است. شاید فکر بدی نباشد که پلان کف را روی کاغذ به صورت دستی‌ترسیم نمایید و بعد چیدمان‌های مختلف مبلمان را در آن امتحان کنید تا ببینید به چه طریقی می‌توانید بهترین استفاده از فضا را داشته باشید. در طرح ریزی برای خرید مبلمان در سایز مناسب نکاتی نظیر: عرض راه پله‌ها، متراژ راهروها، و عرض درب ورودی را نیز در نظر بگیرید. بسیاری از خانه‌های نوساز دارای راهروهای عبوری کوچکی هستند، بنابراین بهتر است مبلمانی را تهیه کنید که به راحتی قابل حمل و نقل باشد. در مورد سایز مبلمان هیچ موقع این مطلب را فراموش نکنید که ممکن است روزی بخواهید از خانه فعلی خود اسباب کشی کنید.

 

بودجه خود را مشخص کنید
خریداران عاقل ابتدا یک بودجه مناسب در نظر می‌گیرند و با توجه به آن آیتم مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. ابتدا کل بودجه خود را تخمین بزنید و بعد ببینید که برای هر آیتم تا چه اندازه می‌توانید هزینه کنید. شاید بخواهید برای خرید یک میز با کیفیت و مرغوب که قرار است برای چند سال از آن استفاده کنید هزینه بالاتری را پرداخت کنید و برای یک میز بازی کودک که به سرعت غیر قابل استفاده می‌شود، هزیه کمتری را در نظر گرفته باشید.

پس از در نظرگرفتن نیاز، موارد استفاده، میزان فضا، و بودجه نوبت به آن می‌رسد که نگاهی به چیدمان دکوراتورهای حرفه ای بیندازید تا ایده‌های خوبی دستگیرتان شود. با نگاه کردن به مجلات مربوطه و خانه‌هایی که توسط دکوراتور‌های حرفه ای چیده شده اند، متوجه می‌شوید که چگونگی انتخاب مبلمان برای هر اتاق به چه نحوی است. از جمله مجله‌های مناسب می‌توان به ماهنامه "منزل" اشاره کرد که نظرات کارشناسانه و همچنین معرفی مکان‌های مناسب برای تهیه مبلمان با قیمت‌های مناسب در آن وجود دارد.

 

چگونگی و انواع مبلمان
دو نوع مبلمان اصلی وجود دارد: مبلمان روکش دار و مبلمان موردی. مبلمان روکش دار به آن دسته از مبلمانی اطلاق می‌شود که در آن یک پوشش نرم برای نشستن وجود دارد و در صورت نیاز در آن فنر می‌گذارند تا قابلیت ارتجاعی آن افزایش پیدا کند و سپس آنرا روکش می‌کنند، مانند مبل‌های نشیمن و کاناپه‌ها که دارای بالشتک هستند. مبلمان موردی هم به اسباب و اثاثیه ای اطلاق می‌شود که فاقد قسمت بالشتک دار هستند، مانند: میز، ویترین،کابینت و قفسه
هر یک از این دو نوع مبلمان می‌توانند از اجناس مختلفی ساخته شوند که عموماً انواع چوبی و غیر چوبی آن در بازار‌های ایران موجود می‌باشند. عمده محصولات مبله از چوب سخت (چوب جنگلی) یا چوب نرم ساخته می‌شوند .

چوب سخت به چوب درختانی نظیر: ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج، و پی کان و چوب نرم هم به چوب درختانی نظیر: کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ)، و سدر اطلاق می‌شود. مبلمانی که از چوب‌های نرم ساخته شده باشد به مراتب از چوب‌های سخت ارزانتر است.

 

جنس بالشتک‌ها و پارچه
جنس پارچه‌های رو مبلی، نوارهای دور دوزی، پد‌های نشیمن، و فنرهای بکار رفته در مبلمان متفاوت است و در عین حال تعیین کننده میزان راحتی و سفتی مبل است. به این منظور از فنرهای ساده کویل، فنرهای دو سر مخروطی کویل، فنرهای زیگ زاگ، و مارپیچی که به وسیله یک نخ یا مفتول سیمی یا گیره بهم متصل شده اند استفاده می‌شود.
داخل آن هم با پارچه، پلی استر، و پلی اورتان پر می‌شود. معمولاً رنج استفاده از اورتان به دلیل دوام و مقاوت بالا، وزن کم، و برخورداری از خاصیت ضد بیدی بیش از سایر موارد مشابه است. هر چند کیفیت فوم‌های به کار گرفته شده با یکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارد، بهترین آنها فوم‌های متراکم‌تر هستند که میزان اورتان موجود در آنها بالاست.

برای روکش نیز از پارچه‌های مختلف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. در حین خرید باید دقت کنید که جنس پارچه چیست و طرز نگهداری آن چگونه است. جنس پارچه در ارتباط مستقیم با قیمت مبلمان است و هر چه مرغوب‌تر باشد بالطبع قیمت مبلمان هم افزایش پیدا می‌کند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کارخانه‌های تولید پارچه هیچ گاه پارچه‌های به کار رفته در مبلمان را جزء گارانتی خود به حساب نمی‌آورند.

 

 

قاب اصلی نشیمن

این بخش یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مبلمان است و در تعیین قیمت نقش اساسی دارد. قاب‌ها را اصولاً از جنس چوب‌های سخت، و گاهی استیل و تخته‌های لمینت یا پلاستیک فشرده می‌سازند. البته شما قادر به رویت این بخش نیستید، به همین دلیل برای تست کردن به پد مبل فشار وارد کنید و ببینید که آیا قاب قابل حس کردن است یا خیر. اگر بتوانید قاب را حس کنید به این معناست که پس از مدت زمان کوتاهی باید آنرا دور بیندازید. همچنین یکبار روی آن بنشنید تا مطمئن شوید که پد بالشتک در همه جا یکسان است و پستی و بلندی ندارد.

 

 

مبلمان موردی
اگر قرار است روی میز از شیشه استفاده کنید، شیشه را روی آن قرار داده و مطمئن شوید که کاملاً صاف می‌ایستد و میز توانایی کامل نگه داشتن آنرا دارد. پنل‌های شیشه ای که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به اندازه کافی ضخیم باشند تا در حین استفاده روزمره نشکنند و لب پر نشوند.

پرداخت و مهذب کاری میز و ویترین نیز مهم هستند و نشانه ای از کیفیت بالای این محصولات می‌باشند. بهترین انواع آنها دارای مهذب کاری در قسمت بالایی، طرفین، و جلو و پشت محصول می‌باشند. دقت کنید که هیچ گونه شکاف و یا برآمدگی حبابی شکل روی بدنه میز و یا قفسه‌های مورد نظرتان وجود نداشته باشد و قسمت‌های مختلف به خوبی بهم متصل شده باشند و تنها با چسب و میخ این کار انجام نشده باشد. صندلی‌ها را از داخل میز بیرون بیاورید و هم میز و هم صندلی را امتحان کنید که لقی نداشته باشند. درب دراورها و کشو‌ها نیز باید به آسانی بیرون آمده و بسته شود و به اندازه کافی در خود وسیله جای بدهد.

 

از کجا خرید کنیم

خریداران امروزی انتخاب‌های زیادی در پیش روی خود دارند و مراکز عرضه مبلمان در چند سال اخیر بسیار گسترده شده اند. بهترین کار این است که سری به چند فروشگاه مختلف بزنید و نگاهی به کل محصولات آن بیندازید. زمان جستجو به کیفیت کالاهای ارائه شده، قیمت، و خدمات پس از فروش هم دقت کنید.

 

کی خرید کنیم

اگر از مدتی قبل برای خرید خود برنامه ریزی داشته باشید، می‌توانید از تخفیف‌های ویژه فصلی نیز بهرمند شوید. البته گاهی اوقات ممکن است آیتم مورد نظر شما آماده نباشد و بر طبق سفارش ساخته شود که این مدت زمان چیزی در حدود 6 الی 8 هفته به طول می‌انجامد.

 

اتیکت‌ها را مطالعه کنید

زمانیکه مبلمان می‌خرید حتماً مطمئن شوید که کلیه اطلاعاتی که فروشنده و کارخانه سازنده در اختیار شما قرار می‌دهند را به خوبی مطالعه کرده اید. اکثر شرکت‌های سازنده موظف هستند که اگر داخل محصولات خود از وینیل و یا سایر مواد مصنوعی استفاده می‌کنند در شرح محصول قید کنند. این نوع مواد مصنوعی قادرند تا ظاهر چرمی، چوبی، و مرمری به مبلمان بدهند. در ضمن اگر در برچسب مواد سازنده تنها نام یک نوع چوب به کار رفته باشد، کلیه روکش‌ها و سطوح مبلمان نیز می‌بایست از همان چوب ساخته شده باشند.

 

گارانتی و مرجوعی

شرح گارانتی هر گونه اسباب و اثاثیه ای را که می‌خواهید بخرید به دقت بررسی کنید و ببیند سیاست‌های شرکت به هنگام پس دادن کالا چگونه است.

 

فروشنده خود را بشناسید

مشتری‌های عاقل پیش از خرید فروشنده مورد نظر خود را به دقت شناسایی می‌کنند. از همسایه‌ها و دوستان خود در مورد شرکت عرضه کننده مبلمان سوال کنید و به خاطر داشته باشید که فروشنده خوب کسی است که تمامی سوالات شما را با دقت و صبر و حوصله به طور کامل پاسخ دهد و شما را اجبار به خرید آنی نکند. هدف فروشنده خوب جلب رضایت مشتری است و آنها دوست دارند که شما شرکتشان را به سایر دوستان و آشنایان دیگر خود نیز معرفی کنید.

محصولات

1
چوب

آشنایی با چوب

1
راهنمای تغییر دکوراسیون

چند روش ساده برای تغییر دکوراسیون

1
طریقه نظافت مبلمان

تمیز کردن مبلمان و دیزاین اطاق خواب

1
مبلمان چرمی

نکاتی در مورد مبلمان چرمی